I min kameraväska

 

Kamerahus:

 

(Ny!) Canon EOS 7D + Canon BG-E7 batterigrepp
Det här är en semi-proffskamera med möjlighet till filminspelning och inbyggd synkronisering med Canons Speedlite blixtar. Jag köpte den här kameran för att jag kände att jag stod still i utvecklingen med min Canon EOS 400D.

Canon EOS 400D
Min reservkamera. Jag köpte den i maj 2008. Canon EOS 400D är en bra nybörjarkamera och mitt fotograferande har definitivt utvecklats med denna i mina händer. Alla bilder på bloggen mellan maj 2008 och januari 2011 har jag tagit med denna kamera. Den finns inte på längre på marknaden men är föregångare Canon EOS 500D och 550D som till och med är snäppet vassare.

 

Objektiv:

Canon EFS 18-55 f/3,5-5,6 II
Kitobjektivet som följde med min 400D (läs ovan). Ett flexibelt objektiv som fungerar i de flesta situationer. Det är bra om man ska ta vardags- eller outfit bilder då zoom-omfånget har lite vidvinkel (så man får med hela kroppen).

(Ny!)
Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di
Jag tror att detta kommer att bli ett av mina favoritobjektiv då det både är ljusstarkt och har ett bra zoomomfång. Det borde helt enkelt vara bra i många olika situationer.

 

Canon EF 50mm f/1,4 USM

Jag fick det har objektivet i julklapp 2010. Det är väldigt ljusstarkt och passar speciellt bra till porträtt då skärpedjupet är väldigt kort (skärpedjupet beror på vilket bländartal man har, ex 1,4). Bilderna blir skarpa och fokuseringen är tyst. Ett av mina favoritobjektiv!

 

Canon EF 50mm F/1,8 II

Jag fick det här objektivet i julklapp 2008 efter att jag hade lyckats ta sönder det jag hade köpt själv i Augusti samma år. Det är lillebror till ovanstående objektiv och enligt mig det mest prisvärda objektiv du kan hitta på marknaden (prislappen ligger runt tusenlappen).

 

 

 

Canon EF 55-250 f/4-5,6 IS

Födelsedagspresent 2009. Det här objektivet är nog det av mina objektiv som jag har haft minst användning för i och med att jag fotar mest porträtt och vardagsbilder. Det passar bäst de som tar bilder på djur eller sport då man kan behöva det stora zoom-omfånget för att komma riktigt nära motivet.

 

 

(Ny!) Lensbaby Composer™

Ett så kallat "lek-objektiv". Objektivet har en vridbar lins som gör att man kan ställa in exakt var i bilden man vill ha skärpan. Jag återkommer när jag har någon bra exempelbild.

 

Diana F+ 110mm Telephoto Lens

Köptes i april 2010 från Photojojo.com. Diana F+ är ett leksaksobjektiv som nästan helt är av plast. När man fotograferar med det här objektivet får bilderna ett mjukt fokus och en lite gammaldags känsla. Exempelbild hittar ni här.

 

 

Tillbehör:

Nissin Speedlite Di622

Den här blixten köpte jag i oktober 2009. Den är väldigt enkel, manuell, men den är ändå en okej blixt.

 

(Ny) Canon Speedlite 430 EX II

En lite mer avancerad blixt än Nissin. Den här kan jag fjärrstyra (placera någon annan stans) med min kamera om jag vill.

 

 

Angle Scope

Köpt i maj 2010. När man fotar med systemkamera är den första reaktionen hos folk omkring dig för det mesta att antingen posera eller försöka undvika dig. Det här är den lite kluriga lösningen. Angle Scopet ska placeras på ett objektiv. Det kommer då att se ut som du fotograferar på något som är rakt fram när du i själva verket, tack vare spegeln och hålet fotograferar uppåt, åt höger eller vänster. För smygfotografering helt enkelt. Men kan vara lite klurigt att få fokusen rätt om man inte har inre fokusering på objektivet man valt.


Macroset med 3 st mellanringar

Macrosettet köpte jag i juni 2009. Det är en budget-variant till ett macroobjektiv (som du kan ta närbilder med).


Canon RC-1

En IR-fjärrkontroll som köptes i december 2009. Används till fotografering av självporträtt och lång slutartid.


Reflexskärm 5 i 1 (110cm)

Köptes i juli 2010 efter att jag tröttnat på min hemmagjorda. Används för att lätta upp skuggor i ansikten vid fotografering av porträtt. Kan också användas som skuggning vid starkt solljus. Jag kan välja mellan transparent, silver, guld, svart och vit.


Velbon CX 300 stativ

Fick i julklapp 2008. Trebensstativ med tvåvägspanoramahuvud. 51 - 144 cm. Väger 1,1kg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback